Eén van de verantwoordelijkheden van NBSO China is continu op de hoogte zijn van interessante marktontwikkelingen en zakelijke kansen voor Nederlandse ondernemers. We zien dat de Chinese kaasmarkt momenteel enorme kansen biedt. We schreven er een uitgebreid rapport over. Dit artikel vat het rapport samen. Hoe grijp je als Nederlandse ondernemer kansen in de Chinese kaassector? Hoe ontwikkelt de sector zich? Welke verkoopkanalen zijn er? En hoe zet je eerste stappen op de Chinese kaasmarkt?

Sinds 2017 is de kaasconsumptie per persoon in China meer dan verdubbeld. En de groei lijkt voorlopig alleen maar toe te nemen. Hoewel de gemiddelde consumptie in vergelijking met Nederland en andere kaasliefhebbende landen als Frankrijk en Denemarken in China nog altijd laag is, is de totale consumptie met een inwonersaantal van 1.4 miljard enorm. 

Dat biedt kansen voor Nederlandse ondernemers in de kaasindustrie. Niet alleen de kwantiteit van afname biedt een kans, ook de goede Nederlandse reputatie op kaasgebied, de veranderende vraag naar kaas en het grote binnenlandse aanbodtekort zorgen voor goede kansen op de Chinese kaasmarkt. 

Ontwikkelingen in de vraag naar kaas in China

Veel Chinezen kwamen voor het eerst in aanraking met kaas toen het aantal fastfoodrestaurants in het land begin deze eeuw groeide. Pizza’s en hamburgers, belegd met mozzarella en andere kazen vinden gretig aftrek. Vanaf hier is de vraag naar kaas door blijven groeien. De vraag naar kaas overstijgt momenteel de productie in China. De binnenlandse productie was in 2021 volgens bronnen 174,4 duizend ton, terwijl de vraag 301,4 duizend ton was.

Binnenlandse vraag en aanbod (x1.000 ton kaas)

Grafiek van binnenlandse vraag en binnenlands aanbod van kaas in China

Niet alleen de groeiende portemonnee en veranderende smaak van Chinezen voedt een toenemende vraag naar kaas. Ook biologie speelt een rol. Veel mensen zijn erachter gekomen dat bepaalde producten – zoals yoghurt en kaas – door hun bereidingswijze nog maar zo weinig lactose bevatten dat ze er prima tegenkunnen, ondanks het feit dat 92% van de Chinezen lactose intolerant is. 

Meer weten over de ontwikkelingen in de vraag naar kaas, over de smaak van Chinezen in termen van kaas én de verschillende kaasproducten die in China verkrijgbaar zijn, download het volledige rapport hier.

Het aanbod van kaas in China

China exporteerde in 2022 voor $65.000 en importeerde voor $53.600.000. Nederland is – na Duitsland – de grootste kaasexporteur van de wereld. Toch hebben beide landen nog maar beperkt voet aan de grond gekregen in de Chinese kaasmarkt. China importeert haar kaas namelijk vooral uit Nieuw-Zeeland (±56% in termen van gewicht), Australië (±14%) en Denemarken (±6%). Maar andere landen springen snel in. In 2020 groeide het aandeel van Italië met 9% en dat van Frankrijk met 26%. De totale kaasimport groeide tussen 2019 en 2020 met 13%.

Kaasimport in China (in 10.000 USD)

Grafiek van wereldwijde import van kaas in China.

Zoals eerder opgemerkt, vond kaas zijn intrede in China via fastfood. Inmiddels heeft China een zeer divers kaasaanbod, dat verschilt tussen Chinese en internationale merken. Kaaslollies zijn erg populair, mede door de sterke marketingcampagnes van het merk Milkground. Kaas wordt in China ook vaak als trendy ingrediënt toegevoegd aan verschillende voedselproducten. Denk aan melkthee en koffie met roomkaas. Daarnaast wordt kaas vaak als hapklare snack voor kinderen gekocht. 

Meer weten over het aanbod in kaas, de verschillende kaasmerken die actief zijn in China, hun relatieve marktaandeel en over de slimme marketingstrategie van het kaasmerk Milkground, download het volledige rapport hier.

Kansen voor Nederlandse ondernemers

Er liggen kansen voor Nederlandse producenten in het vervullen van de vraag. Er is namelijk nog een groot onvervuld potentieel. Bijvoorbeeld: 71% van de consumenten in China vindt kaas een gezond tussendoortje, maar slechts 35% eet kaas daadwerkelijk als tussendoortje. 

Bovendien wordt Nederland ook in China als echt zuivelland gezien. Binnen de harde kazen is de naam Gouda redelijk bekend. Ook als online zoekterm naar kaas. In premium supermarkten zijn Nederlandse kazen goed vertegenwoordigd. Kort samengevat zijn er mogelijk kansen op gebied van:

  • Innovatieve kaasproducenten. 95% van de Chinese consumenten zegt geïnteresseerd te zijn in het proberen van nieuwe variaties op kaas of nieuwe kaassmaken.
  • Merken die de voedingswaarde van kaas op de goede manier kunnen overbrengen. Veel consumenten zien kaas als een gezonde toevoeging aan hun dieet. De realisatie groeit dat verse, natuurlijke kazen gezonder zijn dan verwerkte kazen, terwijl de marktpenetratie van verse kazen nog klein is. Hier kunnen Nederlandse producenten hun voordeel mee doen.
  • Merken die de toepassing van kaas goed kunnen overbrengen en daarmee het gebruik van kaas kunnen stimuleren: de meeste consumenten in China hebben weinig of geen ervaring met kaas als ingrediënt of als toevoeging aan hun dieet. Voorlichting is dus belangrijk. Milkground heeft hier de afgelopen twee jaar al veel moeite in gestoken. Nederlandse producenten kunnen hierop meeliften.
  • Producenten die zich profileren als duurzaam en veilig, kunnen een concurrentievoordeel op de Chinese kaasmarkt hebben.

Wil je weten hoe je als Nederlandse ondernemer in de kaassector je intrede kan maken op de Chinese kaasmarkt? En ben je benieuwd naar de uitdagingen waarmee Nederlandse ondernemers te maken krijgen? Download het volledige rapport hier.

NBSO China

Netherlands Business Office Support (NBSO) ondersteunt Nederlandse bedrijven in het buitenland. NBSO China denkt mee over een passende marktentree, biedt ondersteuning bij het vinden van het juiste partners en het effectief communiceren met Chinese partners.

Daarnaast helpen we Nederlandse bedrijven met promotieactiviteiten. Zo organiseren we of nemen we deel aan lokale evenementen zoals de Chengdu Food & Drinks Fair, Huai’an International Food Expo Nanjing en SIAL Shanghai/Shenzhen Global Food Summit.

Download het volledige rapport hier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *