Scheepsbouw

De Chinese maritieme industrie heeft de afgelopen jaren een snelle groei doorgemaakt, ondanks verschillende crises en een pandemie. Sinds eind 2010 is China zelfs de grootste scheepsbouwer ter wereld.

Ontmoet ons team van experts

Waarom zakendoen in China?

China kan interessant zijn voor Nederlandse ondernemers vanwege de volgende redenen:

✓ China is de één na grootste economie van de wereld, dus het marktpotentieel is enorm;

✓ In China vindt een verschuiving plaats naar meer premium schepen en daarvoor is kennis nodig;

✓ Door toenemende welvaart en veranderend consumentengedrag is er steeds meer vraag naar jachten, zeilboten en roeiboten;

✓ Er zijn al meerdere succesvolle samenwerkingen tussen Nederland en China in de scheepsbouw

Wij helpen u graag met persoonlijk advies

NBSO China is dé regionale partner voor bedrijven die ondersteuning zoeken bij hun activiteiten op de Chinese markt. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Contact opnemen

Kansen

Digitalisering

Institutionele ontwikkeling

Kennis en innovatie

Verduurzamen samenleving

Verduurzamen supply chains

Opleidingen & Studieprogramma’s

Kansen in de scheepsbouwsector in China

Ondanks het feit dat maar een klein deel van de Chinese schepen van buitenlandse bedrijven komt, is de scheepsbouwsector in China kansrijk voor Nederlandse bedrijven. Zo is de Nederlandse brancheorganisatie van leveranciers in de scheepsbouwindustrie, Holland Marine Equipment (HME) al heel actief in China. 

In de verbetering van scheepsontwerpen, in ocean engineering equipment, en in de opwaardering van de huidige technologie voor premium schipproductie liggen kansen. Met name voor het Nederlandse MKB met high-tech kennis in design, in original equipment manufacturers en in technologie- en materiaalontwikkeling. 

Ook kunnen Nederlandse scheepswerven joint ventures opzetten in China of aan Chinese scheepswerven uitbesteden.

We zien daarnaast kansen op de volgende vlakken: 

  • Verduurzamen van havens.
  • Verbeteren van service in de havens.
  • Verbeteren of vervangen van vervuilende infrastructuur.
  • Aanbieden van diensten en producten op het gebied van ‘groene’ scheepsbouw.
  • Ontwerpen en bouwen van LNG-schepen, reddingsboten, jachten en cruiseschepen.
  • Leveren van technologie op het gebied van ‘offshore equipment’, sensoren en controlesystemen.
  • Leveren van nieuwe technologie, producten en training op het gebied van aquacultuur.

Scheepsbouwindustrie in China

China staat tevens in de top tien van ’s werelds grootste jachtproducenten. De productie van deze jachten is voornamelijk bedoeld voor de export. Maar met de toenemende welvaart in China, groeit ook de lokale verkoop van luxe jachten. Maritieme activiteiten, zoals zeilen en roeien, nemen eveneens toe in populariteit.

Hoewel China nog weinig zichtbaar is in de hogere segmenten van de scheepsbouwindustrie, wijzen beleidsstukken erop dat de intentie er is om wel die kant op te bewegen. Denk aan de bouw van cruiseschepen, veerponten, onderzoeksschepen, baggerschepen en maritieme uitrusting. 

De scheepsbouwindustrie in China wordt gedomineerd door staatsbedrijven. En de private kant van de sector zwaar gesubsidieerd door de Chinese overheid. Slechts 5% van de schepen die in China worden afgebouwd, komen van buitenlandse bedrijven. 

Laat je adviseren door onze experts

De NBSO’s staan voor u klaar in de regio’s waar veel kansen zijn maar geen ambassade of consulaat generaal is. De Netherlands Business Support Offices zijn dan uw partner bij het zakendoen in China. Zij hebben een breed netwerk binnen de regio en helpen u op weg. Het economisch netwerk in China staat voor u klaar.

Ming Eikelenboom
Chief Representative NBSO | Qingdao

Contact opnemen Ontdek de mogelijkheden